Mød Jesper, der gik fra håndværker til underviser

Et fritidsjob som træner i amerikansk fodbold inspirerede Jesper til at bruge sin tømreruddannelse til at præge de unge - også når han er på arbejde. Så nu underviser han på Hillerød Tekniske Skole.

Underviser Jesper i hytte bygget af tømrer elever på Hillerød Tekniske Skole

Jesper er uddannet tømrer. Han har tidligere gået på byggepladser i og omkring København, men har nu sin daglige gang mellem unge og kolleger på Hillerød Tekniske Skole.

Hvorfor overvejede du at søge din stilling som underviser?

Jeg havde i en del år trænet unge mennesker i amerikansk fodbold. Det var så fedt at være med til at præge dem, og at se dem udvikle sig fra at være unge mennesker til unge voksne. Dét havde jeg også lyst til at gøre i mit professionelle liv – at præge unge mennesker.

Hvad er fordelene ved at være underviser?

Det helt åbenlyse svar er, at vi står indendørs i værkstedet. Det er virkelig rart ikke at skulle stå ude i regn, sne og blæst og fryse.

En anden fordel er den store frihed, der er i hverdagen. Jeg skal selvfølgelig være her på skolen og undervise, når jeg er i skema. Men jeg beslutter fx selv, hvilke dage jeg går i teorilokalet og i værkstedet, og hvordan jeg planlægger min undervisning. Forberedelsestiden kan jeg også lægge, når det passer mig bedst. Jeg sidder tit hjemme og forbereder min undervisning, enten tidligt om morgenen eller om aftenen. Vi har frihed under ansvar!

Tømrer underviser Jesper i hytte bygget af tømrerelever på Hillerød Tekniske Skole
Jesper er glad for at undervise, bl.a. fordi samværet med eleverne giver energi. Her sidder han i en af deres fælles produktioner.

Jeg kan også godt lide, at jobbet ikke er for ensformigt. Jeg kan variere, hvad jeg laver. Mandag kan jeg undervise i 3d-tegning, onsdag være i værkstedet og bygge hytter, og fredag kan jeg undervise i teknologi.

Det er givende at stå og få ros af mine elever, når de er færdige. Jeg bliver glad for at gå på arbejde. De små episoder gør, at jeg får noget energi til at finde på noget nyt eller gøre noget ekstra, fordi jeg kan se, at det gør en forskel.

 

Hvad var din største bekymring, inden du startede som underviser på U/NORD?

Om jeg var fagligt dygtig nok! Da jeg startede, fandt jeg ud af, at det var jeg. Der er ingen af underviserne, der kan alt grundstoffet, så vi hjælper hinanden.

Jeg blev overrasket over den pædagogiske side, som viste sig at være den største udfordring. Heldigvis har jeg fået god hjælp af mine kolleger til det. Nu tager jeg et Diplom i ErhvervsPædagogik, så jeg bliver endnu dygtigere til det pædagogiske arbejde. Det glæder jeg mig til.

Vil du være underviser resten af dit arbejdsliv?

De kommende år vil jeg undervise! Det er sjovt – og det er udviklende for min karriere. Jeg har også mulighed for at udvikle mig personligt og fagligt. Jeg startede jo som underviser for et år siden, og er allerede nu i gang med oplæring til at blive teknologilærer.

Jeg underviser også på både EUD og EUX i dag, så det er gået hurtigt. Jeg vil gerne blive ved med at udvikle det jeg kan fagligt, og det her job er afsæt for mange spændende nye muligheder i fremtiden.

Kontakt

Marie Louise Mailand

Specialkonsulent HR
61902365