Mød Pernille, der gik fra at klippe i gener til at undervise om det

Fra en verden med bakterier til undervisning af unge mennesker. Læs her om Pernilles spring ud i en ny karriere, der giver hende energi og glæde.

Underviser på HTX

Pernille var først nervøs for om hun kunne undervise i gymnasiet på det rigtige niveau. Nu leger hun med hvordan hun bedst kan lære fra sig om det fag, hun selv så godt kan lide.

Hvorfor fandt du på at søge en stilling som underviser?

”Jeg fik smag for undervisning, fordi en af opgaverne i mit tidligere job var at undervise laboranter. Derfor havde jeg gennem længere tid overvejet at blive underviser. Og da jeg så rundede de 46 år besluttede jeg mig for, at det skulle prøves af! Nu underviser jeg i biologi, bioteknologi og teknologi her på HTX Hillerød."

Hvad er det bedste ved at være underviser?

”Det er vildt sjovt. Der sker noget, når man er sammen med unge. De er fulde af gåpåmod og det er virkelig givende at arbejde sammen med dem. Det giver god mening for mig at prøve at smitte elever med det fag, jeg godt selv kan lide. De er jo et sted i livet, hvor de er ret åbne og modtagelige overfor input. Det er noget af det, der gør dem så spændende at arbejde med.

Når jeg har haft en af de der timer, hvor jeg kan mærke, at eleverne er med og det er sjovt, så har jeg fået mere energi af at være sammen med dem, end jeg havde, da jeg kom ind i klassen. Det er også det med at komme tilbage til mit fag. Jeg elsker at nørde ned i mit fag igen.

Jeg er uddannet agronom og har lavet en ph.d. inden for plante molekylærbiologi, og har i tidligere jobs bl.a. beskæftiget mig med at klippe og klistre i gener.”

Hvilke bekymringer havde du, inden du startede her?

”Hmmmm.. mest om jeg ville kunne undervise eleverne i gymnasiet på det rigtige niveau. Inden jeg startede, lå jeg og læste biologibøger på stranden i sommerferien. Man underviser i mange forskellige emner og jeg kom fra en virksomhed, hvor jeg havde arbejdet med bakterier i 11 år, så der var lige nogle ting, jeg skulle catche up på. Men det var sjovt at læse op på det igen.

Det var en faglig omvæltning – og jeg kunne tydeligt mærke i begyndelsen, at her kan jeg ikke bare trykke på en knap og fortælle alt muligt. På andre områder havde jeg helt styr på det. Jeg måtte økonomisere med min tid og læse op på det, som jeg ikke havde helt styr på.

Nu er jeg ved at vide, hvad eleverne fagligt skal kunne. Nu leger jeg med, hvordan jeg bedst kan lære dem det – den didaktiske del. Det er også super spændende.”

Hvordan vil du beskrive din arbejdsplads?

”Jeg har virkelig mange og gode kolleger. Der er rigtig mange ligesom mig selv, der har været i industrien eller i andre jobs, og som kommer hertil med viden om f.eks. produktudvikling.

Det kollegiale fællesskab er virkelig godt her – vi er et stort lærerkollegium, og vi er alle sammen med i en faggruppe. I min faggruppe er vi fem kolleger, der underviser i biologi og biotek. Vi deler materialer, men vi kører hvert vores forløb. I går var jeg f.eks. oppe i laboratoriet og se en kollega, der lavede et forsøg med fotosyntese. Det er ret inspirerende. Det er virkelig rart at vi har hinanden. Der er altid nogle at spørge.

Den her skole er et stort maskineri, hvor der er styr på det! Det hele kører bare. Der er orden og struktur, og jeg kender rammerne. Det giver gode vilkår til at udføre arbejdet.”

 

Kontakt

Marie Louise Mailand

Specialkonsulent HR
61902365